dimecres, 19 de desembre del 2007

PER CRÈIXER EN IGUALTAT I MILLORAR ELS SERVEIS PÚBLICS


El Pressupost Municipal pel 2008 és l’expressió numèrica d’una voluntat política, configurat en base a uns criteris de sostenibilitat, d’equitat, de solidaritat i d’enfortiment de polítiques públiques. Parteix de l’anàlisi d’una ciutat que creix i que pressiona sobre determinats serveis; una ciutat que es transforma econòmica i urbanísticament, encara que aquests canvis no beneficien a tothom per igual. És destacable que el 8,7% d'augment del pressupost, fins arribar als 257 milions d'€ (uns 42.000 milions de pessetes), prové en gran part de l’increment de les aportacions d'altres administracions, donat que la pressió fiscal s'ha mantingut moderada, al voltant de l'IPC. El pressupost manté el fil conductor de l'anterior mandat per afavorir la redistribució de la riquesa i posa l'accent en les polítiques socials i d'atenció a les persones, on els increments més importants es donen en Educació, Serveis Socials, promoció d'habitatge públic, o en manteniment urbà i neteja.

Pel Grup Municipal d'ICV-EUiA és important que les inversions a realitzar durant el 2008 consolidin l'aposta per l’escola bressol municipal, amb els projectes de dues ampliacions i el projecte per la dotzena, així com els projectes de la continuació del Parc de Vallparadís, el Pla de Barris del Districte II, la Biblioteca del Districte III, la inversió al Campus Professional per ampliar la seva oferta formativa, o el manteniment del procés participatiu per a decidir el destí d’inversió d’1 milió d’euros. El pressupost també possibilita obrir noves línies de treball pel futur de Terrassa en els camps de la prevenció del canvi climàtic, la innovació, la participació, la inclusió social, la mobilitat sostenible o les polítiques de gènere.

ADMINISTRACIÓ PÚBLICA, ÈTICA I TRANSPARÈNCIA.


Davant de les informacions aparegudes en diversos mitjans de comunicació respecte a una actuació de l’ex-regidora del PSC, Sra. Anna Sala, el Grup Municipal d’ICV-EUiA vol fer algunes reflexions:
Amb les informacions de que disposem la Sra. Anna Sala reconeix una actuació reprovable des de tots els punt de vista. Ha declarat davant d’un tribunal haver adjudicat un treball a una empresa tot i sabent que aquesta no tenia ni els recursos humans ni tècnics per desenvolupar-lo, i que seria una altra empresa (la del seu company sentimental) la que acabaria fent-lo, seguint indicacions de tècnics municipals. Tothom té dret a la presumpció d’innocència i serà la fiscalia, que ja ha decidit obrir una investigació, la que determini si d’aquestes declaracions es desprèn algun tipus de delicte.
Les declaracions es produeixen, a més, en un procés judicial de discrepància entre dues empreses relacionades entre elles (l’adjudicatària dels treballs, i la que realment els va realitzar), en el que la Sra. Anna Sala juga alhora el paper d’advocada i testimoni. El marc judicial en que es realitzen les declaracions contribueix a pensar que la Sra. Anna Sala podria estar defensant interessos econòmics i personals relacionats amb una determinada empresa. Si fruit de la investigació s’arribés a aquesta conclusió ens trobaríem davant d’un comportament mancat de tota ètica ja que per defensar interessos econòmics privats s’estén una ombra de dubta sobre l’actuació de determinats tècnics municipals i d’aquells funcionaris que donen fe de la legalitat de les contractacions. Finalment la projecció mediàtica d’aquest fet afecta la credibilitat dels procesos de contractació municipals, situació que no es correspon amb la realitat.
Un cop que ven conèixer aquesta situació el Grup Municipal d’ICV-EUiA no va tenir cap dubte sobre el que s’havia de fer, que era posar en coneixement de la Fiscalia tota la informació i documentació de que disposés l’Ajuntament, per tal de que sigui la mateixa fiscalia qui determini, des de l’àmbit judicial, si hi ha delicte i actuï en conseqüència. En funció de com actuï la Fiscalia i de l’estudi independent que s’ha encarregat l’Ajuntament haurà de procedir de la manera més convenient en funció dels seus interessos.
No podem obviar, però, la vessant política que s’ha creat arran de la denúncia plantejada pel Portaveu del Grup Municipal de CiU, que ha preferit plantejar-la primer davant dels mitjans de comunicació que presentar-la davant de la Fiscalia. No es tracta de judicialitzar la vida política, però en casos de possibles irregularitats els representants polítics i l’administració han d’actuar de manera diligent i contundent. La manera d’actuar de CiU també la podem inscriure dins de la deslleialtat institucional, deixant clar quins són els seus interessos prioritaris en aquest tema: guanyar quota mediàtica i desgastar políticament al govern local. Des del nostre punt de vista CiU ha prioritzat els interessos partidistes per sobre de qualsevol altre consideració, encara que sigui a costa de contribuir a degradar la imatge de les institucions públiques i el prestigi de la política davant de la ciutadania.
El Grup Municipal d’ICV-EUiA està plenament convençut que l’administració i les empreses públiques són les que més garanties de control poden oferir a la ciutadania. L’accio pública en general i les contractacions d’obres i serveis en particular, tenen múltiples mecanismes de control i salvaguarda dels interessos generals. És per això que rebutgem qualsevol intent de desprestigiar l’acció pública a partir de casos particulars i sols per interessos partidistes.
Terrassa, desembre de 2007.

dimarts, 11 de desembre del 2007

L’FP: LA NOSTRA PRIORITAT




Un dels objectius prioritaris del Grup Municipal d’ICV-EUiA és la revalorització i modernització de la formació professional com element central del sistema educatiu que ha de respondre a: 1- oferir a la joventut terrassenca una eina formativa de qualitat que contribueixi a augmentar els seus coneixements i les seves possibilitats d’accés al mercat de treball; 2- Adaptar l’oferta de formació professional a les necessitats de les empreses de Terrassa, posant l’accent en aquells sectors que més ocupació creen i en aquells altres que incorporen innovació tecnològica. Per això, entre d’altres actuacions, el nostre grup municipal ha estat capaç de consolidar i dinamitzar el Consell Municipal de la Formació Professional (com a marc de trobada de tots els agents interessats en la formació), i s’ha posat en marxa el Campus Professional com a nou equipament educatiu per donar cobertura a una nova oferta de formació professional, amb la implicació de tots els agents econòmics i socials de la ciutat.

Per això crec que és molt positiva l’aprovació per part del Govern de la Generalitat de Catalunya del Pla de Formació Professional 2007-2010, que preveu incrementar en un 40 per cent el nombre d'usuaris amb la incorporació de 300.000 nous estudiants. El pressupost previst pels pròxims 4 anys és 10 vegades superior al del pla anterior (més de 108 milions d’€) i vol facilitar l'entrada al mercat de treball dels estudiants adolescents que no disposen de títol dotant-los d'una qualificació que certifiqui els seus coneixements. D’altra banda per primera vegada el Pla preveu la convalidació entre les diferents disciplines de formació professional i l'adequació dels mètodes de reconeixement de les competències al sistema europeu de transferència de crèdits.

El Pla s'articula en 38 mesures que afecten els tres subsistemes de la Formació Professional -la inicial, la continuada i l'ocupacional- i que van acompanyades d'objectius específics a acomplir. En aquest sentit, el document és un instrument per a modernitzar i potenciar la Formació Professional, però també és un compromís de què al final del període es podrà mesurar clarament el grau d'assoliment dels objectius.

Sens dubte aquest nou Pla esdevindrà una potent eina per situar la Formació Professional en el lloc que li pertoca dins del sistema educatiu. Terrassa ha demostrat capacitat de lideratge en les polítiques locals de promoció de l'FP, sent avui un referent per a moltes ciutats catalanes. En aquest àmbit la participació i el protagonisme del territori i de l’administració local serà decisiva per assegurar els objectius del pla.

Pep Pàmies,
Regidor d'Educació de Terrassa

dimarts, 4 de desembre del 2007

IDEES CLARES, JUSTES I VALENTES

Igual que el 2004, Iniciativa per Catalunya Verds ha iniciat un procés de participació obert a la ciutadania per elaborar el programa electoral que presentarà a les properes eleccions generals del més de març.Salvador Milà, diputat del Grup Parlamentari d'ICV-EUiA ha presentat a Terrassa com es desenvolupa aquest procés, acompanyat del president local d'ICV Paco Morales. Un procés que porta com lema: Idees clares, justes i valentes.En aquest procés de participació poden participar tant militants d’ICV com els que no ho siguin, i també la societat civil. En aquest procés ICV aporta tot un seguit d'idees i propostes concretes que els participants poden ordenar segons les seves prioritats, poden esmenar aquestes propostes o aportar-ne de noves. El canals de participació són diversos: una web específica (http://www.idees2008.cat/), un número de telèfon gratuït (900 101 775), o demanar una tramesa en paper a casa.Milà ha destacat l’experiència exitosa de fa quatre anys, que va servir per donar a conèixer el candidat ecosocialista, Joan Herrera. Ara amb el balanç del treball fet al Congrés ICV es disposa a rendabilitzar la influència que ha exercit davant del govern central en llei socials, i la crítica sobre les polítiques d'infrastructures, ambientals i fiscals que ha desenvolupat el govern Zapatero pactant amb la dreta. Milà ha destacat que en aquesta propera legislatura ICV vol incrementar la seva influència en les polítiques socials, ambientals, econòmiques, laborals i fiscals, i que les prioritats les marqui l'esquerra ecologista i no la dreta nacionalista d'en Duran.
El procés participatiu també inclou la celebració de fòrums especialitzat en temàtiques concretes com: l’habitatge, l'economia i l'ecologia, els drets socials i el model d'estat. En aquests fòrum, dels que ja s'han celebrat tres, a més de militants i amics d'ICV han participat representants d'entitats com CCOO, la FESAL, Greenpeace, l'Adenc, i l'Associació per la Promoció del Transport Públic, entre d'altres. El proper fòrum sobre el model d'estat es celebrarà el 12 de gener. Tot el procés participatiu i d'elaboració programàtica finalitzarà el proper 19 de gener en una gran Convenció Programàtica que donarà llum verda al programa electoral definitiu.

Per promoure aquest procés a Terrassa l'organització local farà arribar a tot el teixit associatiu els materials del procés i convidant-lo a participar.