dilluns, 14 de gener del 2008

LA RAMBLA

Sembla que els primers dies de Terrassa amb la Rambla tallada han transcorregut amb normalitat. Des d’algunes instàncies s’està expressant una certa sorpresa per lo be que està funcionant el dispositiu municipal. Potser alguns esperaven que no fos així. Des del Grup Municipal d’ICV-EUiA sempre hem cregut que la ciutadania respon quan es posen els mitjans i s’articulen bones campanyes d’informació. Hem de felicitar el nivell de civisme que s’ha manifestat durant aquests dies, i , també, reconèixer les molèsties que patiran els veïns dels carrers Gal.lileo i Arquímedes pel major volum de circulació.

Però més enllà d’aquesta situació concreta cal fer algunes reflexions que ens ajudin a dissenyar una Rambla millor i una mobilitat més sostenible. En els darrers anys s’han mantingut diverses discussions, algunes més apassionades que d’altres, sobre les possibilitats de reduir el trànsit de La Rambla. No pocs polítics, de diversos partits polítics, han defensat que era impossible “tocar” La Rambla fins que no estigués construït el IV Cinturó que actuaria com a ronda i ruta alternativa. Doncs no, encara no s’ha construït el IV Cinturó, s’ha tallat la Rambla al 100% i no hem assistit a cap desastre. Fins i tot el transport públic és avui més eficient. És el mateix que passava amb l’avinguda de Barcelona: no es podia reduir el volum de circulació perquè era una artèria imprescindible, s'ha fet i tampoc ha passat res. Això vol dir que alguns responsables municipals han estat massa conservadors en relació a la mobilitat, i que la confiança en la ciutadania encara té molt marge per recórrer.

Si avui podem observar la fluïdesa amb la que circulen els autobusos pel carril-bus dels carrers Gal·lileo i Arquímedes, també ens podríem imaginar com circularien si tothom respectés el carril bus i les parades a tota la ciutat, i no s’aparqués en doble fila. Si prioritzem de debò el transport públic tothom hi sortirà guanyant. No podem permetre que la tirania del cotxe particular ho envaeixi tot i planifiqui el desenvolupament de la ciutat.

Aquesta experiència, que sens dubte serà enriquida quan es plantegi la remodelació de La Rambla, ha d’obrir noves oportunitats per recuperar espai ciutadà, promoure més decididament el transport públic (al centre i als barris), i disminuir les nostres emissions de gasos hivernacle. La revisió del Pla Director de Mobilitat de Terrassa, que es realitzarà aquest any 2008, ha de ser una bona oportunitat per a planificar amb perspectiva de futur la mobilitat a la ciutat. Siguem més valents, més imaginatius i donem més confiança a la ciutadania.
Paco Morales, assessor del GM d'ICV-EUiA

2 comentaris:

Anònim ha dit...

No puc opinar sobre l'actual tall de la Rambla. Nomès volia contestar, per al.lusions, al paragraf que fa referència a l'avinguda de Barcelona.
Què vol dir "no ha passat res"?, inclou aixó l'augment espectacular de transit pels carrers paral.lels a la Avinguda?, carrers com Pau Marçal i Joaquin Costa, que han multiplicat el trànsit per quatre, sense un mal pas de vianants ni semàfor. L'avinguda ha quedat molt bonica (tot es opinable), però al remodel.lar-la , perquè no s'ha aprofitat per fer un carril bicicleta ben fet?, per exemple.

Anònim ha dit...

preberite celoten blog, kar dober