dimecres, 30 de gener del 2008

VALORACIÓ DEL GRUP MUNICIPAL D’ICV-EUiA SOBRE EL DISPOSITIU MUNICIPAL ARRAN DE LES OBRES DE PERLLONGAMENT DELS FGC.

El Grup Municipal d’ICV-EUiA fa una valoració positiva del funcionament des dispositiu extraordinari organitzat per l’Ajuntament de Terrassa arran del tall de trànsit a la Rambla d’Egara per les obres de perllongament dels FGC. Des de que va entrar en funcionament, el passat 9 de gener, aquest dispositiu ha demostrat la seva eficàcia. Una bona campanya informativa sobre el dispositiu i i el comportament cívic de la ciutadania, que en molts casos ha cercat rutes alternatives per travessar la ciutat, han estat els elements pel bon funcionament, donada la importància de la via tallada. D’altra banda també volem destacar que la ubicació als carrers Galileu i Arquímedes d’un carril bus “exclusiu” ha estat un encert que ha beneficiat principalment als usuaris del transport públic ja que en aquests carrers el transport públic es mou de manera més ràpida i eficaç.

D’altres grups municipals segurament fan una lectura diferent del funcionament del dispositiu i per això presenten propostes per millorar-lo, des d’una pretesa defensa d’un model de mobilitat sostenible, encara que les propostes concretes s’allunyen d’ell. Per exemple, és erroni partir de la idea de que cal incrementar la eficàcia del carril-bus als carrers Arquímedes i Galileu: el carril-bus funciona molt bé i és molt eficaç ja que per ell hi passen prop de 500 autobusos (vehicles de molt alta ocupació) cada dia i en cada sentit. Suggerir que la implantació del carril VAO incrementaria l’eficàcia del carril-bus i la velocitat dels vehicles privats és un error dins d’un model de mobilitat sostenible: els vehicles no podrien guanyar en velocitat perquè tindrien que seguir el ritme dels autobusos; i, a més, podria afectar a la seguretat tant dels vehicles com dels peatons (canvis de carril per avançar més ràpid).

CARRIL VAO
Aquesta proposta no té precedents dins del nucli urbà en el nostre entorn.
El carril destinat a vehicles d’alta ocupació (VAO) està pensat per les entrades i/o sortides de les ciutats per autopistes o autovies, amb l’objectiu de disminuir el nombre de vehicles que circulen amb 1 ocupant i premiar amb un accés més ràpid en hora punta als vehicles ocupats amb 2 o més passatgers. El Govern de la Generalitat té projectats diversos carrils VAO d’entrada a Barcelona (per exemple a la C-58 des de Ripollet- Cerdanyola fins a Barcelona, que es troba actualment en fase de redacció de projecte). Els carrils VAO requereixen inversió i sistemes de control i senyalització, difícils d’imaginar-se als carrers Arquímedes i Galileu. La proposta de que aquest carril VAO fos controlat per la Policia Municipal seria ineficaç i requeriria molts recursos humans que no es podrien destinar a d’altres tasques.


PERMETRE L’APARCAMENT EN CARRIL BUS PER LES NITS.
Sens dubta permetre l’aparcament per les nits en els carrers d’Arquímedes i Galileu (entre les 22 hores i les 5-6 hores de la matinada) seria una temeritat
que afectaria greument el funcionament del carril-bus. Aquesta mesura obligaria a l’Ajuntament a posar en marxa un dispositiu especial (policia municipal i grua municipal) per assegurar que quan s’iniciés el servei del transport públic no hi hagués cap vehicle estacionat que dificultés el trànsit del transport públic. Els potencials clients de bars i restaurants de la zona tenen a la seva disposició diverses possibilitats per estacionar el vehicle per un temps limitat, com per exemple els aparcament subterranis de la Plaça del Progrés, del Raval de Montserrat i del Portal de Sant Roc.

SOBRE EL MICROBÚS.

De la línia 1 només està afectada la parada de la Plaça Didó (de manera temporal). La idea de la incorporació del microbús per determinats desplaçament pel centre de la ciutat i per altres barris és positiva, però sempre que estigui inscrita en una redifinició més àmplia de les línies d’autobús: per acostar-les a la demanda i fer-les més eficients, i per l’impacte que tindrà el Metro de Terrassa sobre les actuals línies.