dimecres, 19 de desembre del 2007

ADMINISTRACIÓ PÚBLICA, ÈTICA I TRANSPARÈNCIA.


Davant de les informacions aparegudes en diversos mitjans de comunicació respecte a una actuació de l’ex-regidora del PSC, Sra. Anna Sala, el Grup Municipal d’ICV-EUiA vol fer algunes reflexions:
Amb les informacions de que disposem la Sra. Anna Sala reconeix una actuació reprovable des de tots els punt de vista. Ha declarat davant d’un tribunal haver adjudicat un treball a una empresa tot i sabent que aquesta no tenia ni els recursos humans ni tècnics per desenvolupar-lo, i que seria una altra empresa (la del seu company sentimental) la que acabaria fent-lo, seguint indicacions de tècnics municipals. Tothom té dret a la presumpció d’innocència i serà la fiscalia, que ja ha decidit obrir una investigació, la que determini si d’aquestes declaracions es desprèn algun tipus de delicte.
Les declaracions es produeixen, a més, en un procés judicial de discrepància entre dues empreses relacionades entre elles (l’adjudicatària dels treballs, i la que realment els va realitzar), en el que la Sra. Anna Sala juga alhora el paper d’advocada i testimoni. El marc judicial en que es realitzen les declaracions contribueix a pensar que la Sra. Anna Sala podria estar defensant interessos econòmics i personals relacionats amb una determinada empresa. Si fruit de la investigació s’arribés a aquesta conclusió ens trobaríem davant d’un comportament mancat de tota ètica ja que per defensar interessos econòmics privats s’estén una ombra de dubta sobre l’actuació de determinats tècnics municipals i d’aquells funcionaris que donen fe de la legalitat de les contractacions. Finalment la projecció mediàtica d’aquest fet afecta la credibilitat dels procesos de contractació municipals, situació que no es correspon amb la realitat.
Un cop que ven conèixer aquesta situació el Grup Municipal d’ICV-EUiA no va tenir cap dubte sobre el que s’havia de fer, que era posar en coneixement de la Fiscalia tota la informació i documentació de que disposés l’Ajuntament, per tal de que sigui la mateixa fiscalia qui determini, des de l’àmbit judicial, si hi ha delicte i actuï en conseqüència. En funció de com actuï la Fiscalia i de l’estudi independent que s’ha encarregat l’Ajuntament haurà de procedir de la manera més convenient en funció dels seus interessos.
No podem obviar, però, la vessant política que s’ha creat arran de la denúncia plantejada pel Portaveu del Grup Municipal de CiU, que ha preferit plantejar-la primer davant dels mitjans de comunicació que presentar-la davant de la Fiscalia. No es tracta de judicialitzar la vida política, però en casos de possibles irregularitats els representants polítics i l’administració han d’actuar de manera diligent i contundent. La manera d’actuar de CiU també la podem inscriure dins de la deslleialtat institucional, deixant clar quins són els seus interessos prioritaris en aquest tema: guanyar quota mediàtica i desgastar políticament al govern local. Des del nostre punt de vista CiU ha prioritzat els interessos partidistes per sobre de qualsevol altre consideració, encara que sigui a costa de contribuir a degradar la imatge de les institucions públiques i el prestigi de la política davant de la ciutadania.
El Grup Municipal d’ICV-EUiA està plenament convençut que l’administració i les empreses públiques són les que més garanties de control poden oferir a la ciutadania. L’accio pública en general i les contractacions d’obres i serveis en particular, tenen múltiples mecanismes de control i salvaguarda dels interessos generals. És per això que rebutgem qualsevol intent de desprestigiar l’acció pública a partir de casos particulars i sols per interessos partidistes.
Terrassa, desembre de 2007.